Розвиток дрібної моторики в дітей з особливими освітніми потребами

(Із досвіду роботи з дітьми з вадами слуху та ДЦП)

Прийшовши до центру, кожна дитина поринає в новий невідомий їй світ. Світ де основною діяльністю її стане навчання. Безумовно, легше пристосуватись до тих змін у житті, які пов'язані з початком навчання у школі і успішніше себе реалізувати зможе та дитина, яка готова до цього.

Так одним з показників готовності дітей з особливими потребами (глухих, зі зниженим слухом, з складними вадами розвитку ) до навчання є рівень розвитку дрібної моторики.

Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам'ять, увага, мовлення. Саме розвитку функції дрібних м'язів рук необхідно приділяти велику увагу. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, навколишні предмети й краще розуміти навколишній світ.

У дітей,які мають різні форми ДЦП виникають складності під час навчання. Для таких учнів створюються умови,потрібні не лише для роботи над засвоєнням навчального матеріалу, а й для подолання недоліків розвитку дитини з ДЦП. Складовою уроку вважають корекційно - розвивальну роботу,під час якої проводиться комплекс різноманітних завдань, методів, прийомів та вправ з формування та виправлення вад рухово-кінестетичної, зорово – просторової функції сприйняття.

Таку роботу ми педагоги центру, проводимо на уроках, на корекційних заняттях з розвитку слухо - зорового сприймання.

В своїй роботі я використовую найпопулярнішу у світі і перевірену часом методику Марії Монтессорі.

Відповідно до методики Монтессорі мною були виготовлені посібники, які використовую в роботі на індивідуальних заняттях з розвитку слухового сприймання та формування вимови з учнем з порушенням слуху та ДЦП . Завдяки цим посібникам можна проводити різноманітні вправи,що сприятимуть розвитку дитини з особливими освітніми потребами.

Пропоную познайомитися з деякими якими з них. Ці ігри прості та ефективні. Вони спрямовані на роботу дитячих пальчиків. А розвиток дрібної моторики безпосередньо пов'язаний з мовним та інтелектуальним розвитком дитини.

Завдання з розвитку мілкої моторики повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Вони мають бути веселими, доступними для дітей молодшого шкільного віку. Необхідно пояснювати значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати сприятливий емоційний настрій.

Ігри з кольоровими кришками

Дидактичні завдання.

Закріпити уявлення дітей про основні кольори. Учити дітей виділяти та називати кольори. Розвивати дрібну моторику пальців.

На картках (машина, метелик, ялинка, квітка, гусінь і так далі) діти виставляють(вкручують) кришки на спеціально намальовані (розташовані) кружечки.

Впровдож всієї гри , діти вчаться розрізняти кольори, називати їх, групувати предмети за кольором за певним розміром, розвивати дрібну моторику рук, посидючість і увагу.

"Знайди кришечку за розміром"

Мета:розвиток зорової і моторної координації.

Завдання: Знайти до різних за розміром пляшок кришки і закрутити їх.

Матеріал:4-6 пляшечок або банок різних розмірів з кришками (кришки можна зберігати в невеликому контейнері).

/Files/images/novini/макогон1.jpg

«Сортер»

, На цікавій іграшці «Сортер» хотілося б зупинитися докладніше. Гра призначена для сортування різних предметів. Під час веселої гри дитина не тільки розвиває дрібну моторику, але і координацію рухів, сенсорику, логічне мислення. Також сортер здатний познайомити дитину з поняттям форми і кольору предметів.

/Files/images/novini/макогон2.jpg

«Підбери потрібну за кольором пробку»


Завдання:педагог пропонує дитині розглянути готову картинку, наприклад, «Вантажну машину», «Метелик», «Ягоди вишні» і пропонує підібрати пробку за зразком. Дитина виконує завдання і називає колір пробки.

/Files/images/novini/макогон3.jpg

Ігри з природним матеріалом

Матеріал: камінці, черепашки, різні крупи і т.д.

1. Викладання різних зображень з камінців і т.д.

2. Пошук предметів в відерцях з крупами.

3. «Продовж ряд».

«Сортування камінців(круп)»
Сортування за кольором , формою, розміром.

Мета: вчити дитину сортувати предмети різної величини, різного кольору, розглядати та порівнювання їх за величиною ; координувати рухи рук дитини; розвивати моторику,мислення, викликати бажання, інтерес у дитини грати з дрібними предметами, вивчаючи таким чином їх поверхню.

Ці завдання вимагають уваги, спритних рухів, їх координації.

/Files/images/novini/макогон4.jpg

Дидактична гра «Намисто для мами»

/Files/images/novini/макогон5.jpg Завдання: зміцнення і розвиток дрібної моторики, зорово - моторної координації; розрізнення предметів за формою, кольором і матеріалом; розвиток концентрації уваги; формування навичок посидючості, акуратності, дитячої творчості, почуття прекрасного у своїй роботі і роботі інших дітей; навчання прийомам роботи за зразком істворення власного виробу.

Дидактична гра «Мозаїка»

/Files/images/novini/макогон6.jpg Завдання:

Вчитель заздалегідь готує тоненькі смужки кольорового паперу. Дитина рве їх руками на дрібні клаптики та викладає з них мозаїку. Ця вправа особливо добре підходить дітям,які ще не вміють добре користуватися ножицями.

«Кольоровий пісок»

Дитині пропонується намалювати простий малюнок на аркуші паперу та змазати його клеєм. Після цього, взяти пальцями пісок, заповнити ним малюнок.(можливо пісок замінити манкою )

Заповни трафарет

Матеріал: трафарет, крупа.

Хід роботи: діти заповнюють трафарет крупою, знімають акуратно трафарет, називають отримане зображення.

Ігри з прищіпками

Завдання:вчити дітей маніпулювати з предметами за зразком, причіплювати прищіпки, фомувати увагу;розвивати дрібну моторику рук, уявлення, фантазію, просторову орієнтацію; сприяти розширенню та активізації словника, а також розвитку пам'яті та мислення.

«Назви овочі»

Завдання: вчити дітей маніпулювати з предметами за зразком,причеплювати прищіпки; розвивати дрібну моторику рук,уявлення фантазію,просторову орієнтацію; сприяти розширенню та активізації словника.

Обладнання: прищіпки різних кольорів, незакінчені форми овочів (морква, буряк, ріпа, редис, цибуля).

/Files/images/novini/макогон7.jpg Хід гри. Вчитель роздає дітям незакінчені форми, пропонує дітям за допомогою прищіпок створити закінчений образ овоча, який росте на городі.

Урожай ми прибирали

І бадилля обірвали.

Ми листочки прикріпляємо –

Й овочі впізнаємо.

«Відгадай загадку»


Підберіть заздалегідь загадки про тих предметах, які знаходяться на вашому колі. Загадуйте дитині загадку. Прищіпкою дитина повинна причепити правильну відповідь.

/Files/images/novini/макогон8.jpg Царівна в неволі, у темній коморі,
А коси на сонці, на вільнім просторі.
(Морква)

Сам червоний, а чуб зелений.
(Буряк) Сам червоний, а чуб зелений.
(Буряк)
Кажуть, щоб хвороб не знати,
Треба всім мене вживати.
Може, ви мене й з’їсте,
Тільки сльози проллєте.
(Цибуля)

/Files/images/novini/макогон9.jpg Як миша хвостик довгий маю,
Та я з города не тікаю.
З мене зробити кожен рад
Корисний та смачний салат.
(Редиска)

«Хто що їсть?»

З метою пізнавального розвитку та розвитку дрібної моторики рук виготовили дидактичну гру "Хто що їсть?". Вона призначена для дітей молодшого шкільного віку.

Хід гри:дитині пропонується прикріпити прищіпки з зображенням тварин на коло таким чином, щоб визначити відповідність вживаної їжі визначеною твариною .


При цьому педагог цікавиться, як називається тварина, чим вона харчується. Причому, однією твариною може вживати кілька видів їжі. Можна про це поговорити і уточнити.
Яскравість і новизна посібника привертає увагу дітей. Це можна використовувати педагогами в індивідуальній роботі з дітьми.В таку гру діти з задоволенням грають і у вільний час.

/Files/images/novini/макогон10.jpg

«Жива - нежива природа»

Запропонуйте дитині червоними прищіпками відзначити картинки з живою природою, а синіми - з неживою.

/Files/images/novini/макогон11.jpg Різні ігри з прищіпками

Матеріал: прищіпки, мотузка, геометричні фігури, різні зображення.

Завдання:

1 варіант: діти прикріплюють прищіпки на одяг один до одного, потім з зав'язаними очима знімають ці прищіпки .

2 варіант: дитина прикріплює прищіпки до предметних зображень.

3 варіант: дитина розвішує геометричні фігури на мотузочці, прикріплюючи їх прищіпками (вибирає фігури певного кольору, чергує фігури у різній послідовності тощо).

4варіант: дитина співвідносить кількість кружечків з цифрою та навпаки.

«Прищіпки в кошику»
Мета:розвиток дрібної моторики трьох основних пальців руки (великого, вказівного й середнього).
Матеріал:кошик із дерев'яними білизняними прищіпками. (Краї кошика не повинні бути занадто товстими. Кошик можна замінити плоскою фігуркою з товстого картону.)
Хід гри
Дитина ставить на стіл кошик із прищіпками. Педагог бере прищіпку трьома пальцями, чіпляє її на край кошика й пропонує дитині повторити те, що він зробив.
Після того як дитина це засвоїть, їй пропонують причепити всі прищіпки до краю кошика.
Можна ускладнити гру: чіпляти прищіпки на швидкість; чіпляти однією рукою, а відчіплювати іншою.
Багаторазові повторення рухів стискання й розтискання із зусиллям служать відмінним тренуванням кінчиків пальців рук.

«Різнокольорові прищіпки»
Мета:розвиток дрібної моторики рук; навчання розрізнення кольорів; розвиток уваги.
Матеріал:2 набори кошиків із дерев'яними прищіпками (12 шт.). Прищіпки пофарбовані в один із чотирьох кольорів (червоний, жовтий, синій, зелений) — загалом 12 прищіпок, по три кожного кольору. Кошик можна замінити чашкою або тарілкою, пластмасовим відром. Головне, щоб прищіпки легко чіплялися до країв.
Хід гри
У педагога й дитини є по одному кошику з кольоровими прищіпками.Педагог бере кошик, ставить його на стіл і просить дитину подати йому прищіпку й назвати її колір. Якщо дитина не може назвати колір, то педагог називає його сам або підкладує табличку з назвою кольору.
Потім педагог показує, як трьома пальчиками можна причепити прищіпку до краю кошика. Коли дитина засвоїла цю дію й зможе легко чіпляти прищіпки (наприклад, усі прищіпки одного кольору) і називати їхні кольори, їй дають завдання причепити прищіпки в певній послідовності за кольорами або причепити їх у тій самій послідовності, як на кошику у педагога.
Варто звернути увагу на те, що педагог має чіпляти прищіпки трьома пальцями, тому що дитина повинна бачити правильні рухи.
Багаторазове повторення рухів розтискання й стискання прищіпок тренує кінчики пальців рук, робить тонізуючий масаж і тиск на точки мускулатури, яка «відповідає» за активізацію центрів мовлення головного мозку.
Спостерігаючи, якою рукою переважно працює дитина, можна визначити провідну руку. Однак бажано, щоб дитина працювала обома руками.

Ігри-шнурівки

Матеріали: картон з зображенням різних предметів, різнокольорові шнурки.

Проробіть діркопробивачем кілька отворів у картоні. Покажіть малюкові, як крізь них можна протягати шнурок. Нехай малюк потренується на одній або на двох дірочках. Надалі завдання можна ускладнювати, створюючи за допомогою діркопробивача контур нескладного малюнка.

Гра сприяє розвитку дрібної моторики, координації рухів.

Ігри-шнурівки

Ігри - шнурування Монтессорі побічно готують руку до письма і розвивають посидючість;

- розвивають сенсомоторну координацію, дрібну моторику рук;

- розвивають просторове орієнтування, сприяють розумінню понять "вгорі", "внизу", "справа", "ліворуч";

- формують навички шнурування (шнурування, зав'язування шнурка на бант);

- сприяють розвитку мови ;

- розвивають творчі здібності.

У іграх з шнуруванням також розвивається окомір, увага, відбувається зміцнення пальців і усієї кисті руки(дрібна моторика), а це у свою чергу впливає на формування головного мозку і становлення мови.

Слід пам'ятати, що розвиток тонкої координації рухів і ручної умілості припускає відому міру зрілості структур головного мозку, від них залежить управління рухами руки,тому ні в якому разі не можна дитину примушувати.

/Files/images/novini/макогон12.jpg

Саме тому тренування пальців рук, розвиток дрібної моторики — необхідний стимул інтенсивного розвитку мовлення дитини, і воно набуває особливого корекційного значення в роботі з дітьми.

Кiлькiсть переглядiв: 5840

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.