Загальна інформація

При вступі дитини до школи взаємодія з вчителем-логопедом починається з обстеження всіх сторін мовлення дитини. Спеціальні діагностичні методики, що використовуються, дозволяють оцінити стан звуковимови і складової структури слів, уміння розрізняти звуки мовлення на слух. Також оцінюється обсяг словникового запасу і рівень розвитку граматичного ладу мовлення.

За результатами обстеження заповнюється мовна карта і складається план корекційно – логопедичної роботи з кожною дитиною.

Корекційна робота проходить у формі індивідуальних і підгрупових логопедичних занять з обов’язковим урахуванням індивідуальних особливостей і можливостей кожної дитини.

Основний логопедичний діагноз вихованців – загальне недорозвинення мовлення різних рівней, дизартрія, моторна алалія, ринолалія.

Методика логопедичної корекції спрямована на формування мовленнєвих засобів спілкування, достатніх для самостійного розвитку мовлення в процесі спілкування і навчання дітей з особливими потребами.

В арсеналі вчителя корекції мовлення багато цікавих посібників, дидактичних матеріалів, що дозволяють в ігровій формі розвивати мовлення і тісно пов'язані з ним психічні функції, такі як зорове й слухове сприйняття, увага, мислення і пам'ять.

Активно використовуються різноманітні комп'ютерні програми і логопедичні тренажери «Адаптація – лого», «Живий звук» та інші.

Організована планомірна систематична робота з подолання загального недорозвитку мовлення.

Залежно від його рівня плануються наступні напрямки роботи:

При ЗНМ І рівня

- Розвиток розуміння мовлення

- Формування основних артикуляційних навичок, звуконаслідування

- Формування фізіологічного та мовленнєвого дихання

- Розвиток самостійного мовлення

- Формування елементарної фрази.

При ЗНМ ІІ рівня

- Розвиток розуміння мовлення, спрямованого на розрізнення граматичних форм слова

- Розвиток моторики артикуляційного апарату

- Розвиток фізіологічного та мовленнєвого дихання

- Постановка, корекція, автоматизація звуків

- Розвиток елементарних норм усного мовлення на базі збагачення словникового запасу, практичного засвоєння простих граматичних категорій

- Опанування правильною або наближеною звуковимовою, розвиток фонематичного слуху, формування ритміко – складової структури слова.

- Попередження та корекція порушень писемного мовлення, а саме, дисграфії, та порушень усного мовлення - дислексії.

Основні напрямки роботи:

- Корекція вимови.

- Розвиток навичок аналізу і синтезу звукового і морфемного складу слова.

- Збагачення лексичного запасу.

- Оволодіння граматичними категоріями.

- Розвиток зв'язного мовлення

Корекція вимови:

Артикуляційна гімнастика

Дихально – голосові вправи

Постановка , корекція звуку

Автоматизація звуку в складах, словах, реченнях, текстах

Диференціація звуків, що зміщуються

Розвиток навичок звукового аналізу:

Розвиток звуко-буквеного аналізу і синтезу – основа грамотного письма і читання. Різні вправи та ігри, спрямовані на закріплення вміння почути в слові різні звуки, зрозуміти, що вони розташовані в певній послідовності, виділити місце кожного звуку в слові.

Складовий аналіз

Тісно пов'язаний зі звуко-буквеним аналізом, включає в себе поділ слів на склади, уточнення їх послідовності, виділення наголошених складів, складання слів з різних складів та ін.

Словникова робота:

Важливо привернути увагу дітей до значення і відтінків значення слова, способів словотворення, різним групам слів. Діти вчаться вслухатися в слова, порівнювати їх, пов'язувати зміни у звуковому складі слова із змінами значення слова або граматичних форм.

Розвиток граматичного ладу мовлення:

- вчити дітей правильно будувати прості та складні речення ;

- спостерігати зв'язок слів у словосполученнях і реченнях; поширювати реченнями та однорідними другорядними членами.

У процесі навчання учні опановують навичкам правильного вживання в мовленні основних граматичних категорій, закріплюється навичка практичного словозмінення(за родами, числами, відмінками, часами).

Розвиток зв'язного мовлення:

Розвиток зв'язного мовлення опрацьовується на матеріалі сюжетних картин, серій сюжетних картин, переказів, творів з використанням різних технік малювання,мнемотехніки, ігор-драматизацій, вправ на розвиток виразності мовлення.

Попередження і виправлення помилок письма і читання:

Всі види робіт, описані вище, спрямовані на попередження і виправлення помилок письма і читання, але в роботі використовуються і специфічні логопедичні вправи. Наприклад, робота з складовими таблицями різної складності, читання з лінійкою, читання з повтором, читання «ялинкою», складання слів з букв розрізної азбуки, вставляння потрібної літери, виправлення помилок у тексті та ін.

Розвиток зорово-моторної координації:

Зорово-моторна координація це - сукупна діяльність зорового, рухового і тактильного аналізаторів. Від успіху в цій роботі багато в чому залежить запобігання і виправлення помилок письма і читання, пов'язаних з дзеркальністю, заміною подібних літер за оптико – просторовими ознаками.

Кiлькiсть переглядiв: 685

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.