При вступі дитини до школи взаємодія з вчителем-логопедом починається з обстеження всіх сторін мовлення дитини. Спеціальні діагностичні методики, що використовуються, дозволяють оцінити стан звуковимови і складової структури слів, уміння розрізняти звуки мовлення на слух. Також оцінюється обсяг словникового запасу і рівень розвитку граматичного ладу мовлення.
За результатами обстеження заповнюється мовна карта і складається план корекційно – логопедичної роботи з кожною дитиною.
Корекційна робота проходить у формі індивідуальних і підгрупових логопедичних занять з обов’язковим урахуванням індивідуальних особливостей і можливостей кожної дитини.
Основний логопедичний діагноз вихованців – загальне недорозвинення мовлення різних рівней, дизартрія, моторна алалія, ринолалія.
Методика логопедичної корекції спрямована на формування мовленнєвих засобів спілкування, достатніх для самостійного розвитку мовлення в процесі спілкування і навчання дітей з особливими потребами.
В арсеналі вчителя корекції мовлення багато цікавих посібників, дидактичних матеріалів, що дозволяють в ігровій формі розвивати мовлення і тісно пов'язані з ним психічні функції, такі як зорове й слухове сприйняття, увага, мислення і пам'ять.
Активно використовуються різноманітні комп'ютерні програми і логопедичні тренажери «Адаптація – лого», «Живий звук» та інші.
Організована планомірна систематична робота з подолання загального недорозвитку мовлення.
Залежно від його рівня плануються наступні напрямки роботи:
При ЗНМ І рівня
- Розвиток розуміння мовлення
- Формування основних артикуляційних навичок, звуконаслідування
- Формування фізіологічного та мовленнєвого дихання
- Розвиток самостійного мовлення
- Формування елементарної фрази.
При ЗНМ ІІ рівня
- Розвиток розуміння мовлення, спрямованого на розрізнення граматичних форм слова
- Розвиток моторики артикуляційного апарату
- Розвиток фізіологічного та мовленнєвого дихання
- Постановка, корекція, автоматизація звуків
- Розвиток елементарних норм усного мовлення на базі збагачення словникового запасу, практичного засвоєння простих граматичних категорій
- Опанування правильною або наближеною звуковимовою, розвиток фонематичного слуху, формування ритміко – складової структури слова.
- Попередження та корекція порушень писемного мовлення, а саме, дисграфії, та порушень усного мовлення - дислексії.
Основні напрямки роботи:
- Корекція вимови.
- Розвиток навичок аналізу і синтезу звукового і морфемного складу слова.
- Збагачення лексичного запасу.
- Оволодіння граматичними категоріями.
- Розвиток зв'язного мовлення
Корекція вимови:
Артикуляційна гімнастика
Дихально – голосові вправи
Постановка , корекція звуку
Автоматизація звуку в складах, словах, реченнях, текстах
Диференціація звуків, що зміщуються
Розвиток навичок звукового аналізу:
Розвиток звуко-буквеного аналізу і синтезу – основа грамотного письма і читання. Різні вправи та ігри, спрямовані на закріплення вміння почути в слові різні звуки, зрозуміти, що вони розташовані в певній послідовності, виділити місце кожного звуку в слові.
Складовий аналіз
Тісно пов'язаний зі звуко-буквеним аналізом, включає в себе поділ слів на склади, уточнення їх послідовності, виділення наголошених складів, складання слів з різних складів та ін.
Словникова робота:
Важливо привернути увагу дітей до значення і відтінків значення слова, способів словотворення, різним групам слів. Діти вчаться вслухатися в слова, порівнювати їх, пов'язувати зміни у звуковому складі слова із змінами значення слова або граматичних форм.
Розвиток граматичного ладу мовлення:
- вчити дітей правильно будувати прості та складні речення ;
- спостерігати зв'язок слів у словосполученнях і реченнях; поширювати реченнями та однорідними другорядними членами.
У процесі навчання учні опановують навичкам правильного вживання в мовленні основних граматичних категорій, закріплюється навичка практичного словозмінення(за родами, числами, відмінками, часами).
Розвиток зв'язного мовлення:
Розвиток зв'язного мовлення опрацьовується на матеріалі сюжетних картин, серій сюжетних картин, переказів, творів з використанням різних технік малювання,мнемотехніки, ігор-драматизацій, вправ на розвиток виразності мовлення.
Попередження і виправлення помилок письма і читання:
Всі види робіт, описані вище, спрямовані на попередження і виправлення помилок письма і читання, але в роботі використовуються і специфічні логопедичні вправи. Наприклад, робота з складовими таблицями різної складності, читання з лінійкою, читання з повтором, читання «ялинкою», складання слів з букв розрізної азбуки, вставляння потрібної літери, виправлення помилок у тексті та ін.
Розвиток зорово-моторної координації:
Зорово-моторна координація це - сукупна діяльність зорового, рухового і тактильного аналізаторів. Від успіху в цій роботі багато в чому залежить запобігання і виправлення помилок письма і читання, пов'язаних з дзеркальністю, заміною подібних літер за оптико – просторовими ознаками.
Коментарi