Спектр дислексичних та дискалькулічних порушень
Дислексія - стійка нездатність опанувати навичку читання при нормальному рівні інтелекту в оптимальних умовах навчання.
Хто ж така дитина дислексик?
Батьки, вихователі дитячих садочків, вчителі початкових класів в якийсь момент помічають, що дитина ніяк не може оволодіти абеткою, хоча всі однолітки давно та без проблем з цим впоралися. Це дивує, бо дитина добре говорить, активна та комунікабельна, але ніяк не може запам’ятати написання літер. Проблема в тому, що дитина не може вивчити алфавіт, потім не може зв’язати літери у склади, не розуміє те, що прочитала, та не може це переказати, неправильно ставить наголос.
Якщо звичайні люди бачать літери, формують з них слова та одразу розуміють зміст, який стоїть за словом, то у дислексиків розуміння слова не відбувається. У них не формується зв'язок між словом та його значенням. Для дислексиків характерне «вгадувальне» читання. Вони більшою мірою придумують закінчення слів. Вони запам’ятовують образ слова для того, щоб зрозуміти написане. Не говорячи про те, що літери вони бачать як набір крючків та паличок.
У дислексиків такі помилки залишаються і носять стійкий специфічний характер.
За даними Міжнародної асоціації дислексії 12% населення мають порушення читання. Факторамирозвитку дислексії можуть слугувати: патології вагітності та пологів,генетичні особливості, порушення мовленнєвого розвитку, органічні ураження мозку, ліворукість.
Для читання необхідний достатній рівень розвитку мовлення, фонематичного слуху, просторових уявлень, зорового сприйняття. Якщо якась із цих сфер не розвинута до певного рівня, дислексія має ту чи іншу форму:
- Фонематична – діти плутають літери подібні за звучанням, пропускають склади та слова. (т-д; п-б). Часто супроводжує мовленнєві розлади.
- Семантична –техніка читання на достатньому рівні, але дитина не запам'ятовує сенс прочитаного, не може переказати.
- Аграматична –проблеми узгодження слів за відмінками, родами, числом.
- Мнестична –недостатньо засвоєно зв'язок між буквами і звуками, що вони позначають. Діти плутають літери через низький рівень зорової пам’яті.
- Оптична –слабкість зорового сприйняття. В процесі читання плутають рядки, погано орієнтуються в тексті, на сторінці, присутня “дзеркальність”. Дитина може читати справа наліво, не може знайти початок речення, абзац.
Коментарi