Методичні рекомендації щодо розвитку, корекції словесно-логічного мислення дітей з особливими потребами в процесі ігрової діяльності на уроках біології

Укладач: В.Д.Глушко – вчителька біології та хімії, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель.

Рецензент: Л.М.Луценко – директор КЗО «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр «Сузір’я» ДОР », спеціаліст вищої категорії, педагогічне звання «учитель-методист», відмінник освіти України.

Методичні рекомендації можуть бути корисними для вчителів біології спеціальних шкіл з вадами слуху , у підготовці та проведенні нетрадиційних уроків з використанням сучасних форм навчання, спрямованих на розвиток творчого мислення і пізнавальної активності.


Мозок дитини – величезне чудо природи. Але становлення цього чуда відбувається під впливом навчання і виховання.

Дитина , позбавлена слуху, не може самостійно оволодівати знаннями та розвивати свою мову, цей процес проходить нелегко.

Вивчення біології будується у тісному зв’язку з формуванням словесної мови, тому що засвоєння біологічних знань знаходиться у прямій залежності від рівня мовного розвитку. Успіхи , які досягаються в оволодінні біологічними знаннями, сприяють розвитку словесно – логічного мислення.

Дослідження сурдопедагогів і практика навчання глухих дітей, показали, що вони мають низький рівень пізнавальної активності, незрілість мотивації до учбової діяльності, зниженні здібності до прийому і переробки інформації, недостатність сформованості операцій аналізу, синтезу, порівняння. Дефект слуху приводить до затримки мовного розвитку, а звідси – недорозвинення словесно – логічного мислення.

Ефективність корекційної роботи з монологічного мовлення підвищується , якщо вона сприяє формуванню загальних понять і уявлень, основних мислительних операцій, стимуляції творчої уяви і мотивації до навчання.

Основним видом корекційного впливу , мною обрана дидактична гра.

В ході ігрової діяльності відбувається розвиток особистості нечуючої дитини, її мислення, пам’яті, мовлення. Гра забезпечує емоційно-психологічний настрій учня, накопичення соціальних почуттів.

У процесі гри нечуючі учні навчаються спостерігати, порівнювати, класифікувати предмети, робити узагальнення усною мовою. Діти працюють з використанням “ігрових” матеріалів легше, веселіше, продуктивніше.

Ігрова ситуація дає глухому учневі право на помилку, а виправлення цієї помилки, не розцінюється як незнання. Під час гри дитина здобуває соціальний досвід, уміння користуватися усним мовленням в різних ситуаціях, накопичує словниковий запас.

Досвід роботи дозволяє виділити ряд позицій впровадження ігрової діяльності в освітній процес навчання та виховання дитини з вадами слуху:

- гра - це пізнавальна діяльність, яка дозволяє дитині отримати певний соціальний досвід;

- гра впливає на удосконалення психічної сфери дитини, має зв’язок з її навчанням і вихованням;

- гра розширює можливості розвинення комунікативних навичок у спілкуванні різними видами мови (усною, дактильною, жестовою);

- гра сприяє удосконаленню мовленнєвих навичок нечуючої дитини;

- гра - природний засіб засвоєння норм моральної поведінки учнів.

Гра, як метод навчання біології, має свої особливості. З одного боку, в її сутності закладена ігрова дія , за допомогою гри формуються певні якості глухої дитини: увага, уява, фантазії доказового мислення , пам’яті, самостійності, ініціатива. І з іншого боку – гра на уроці розв’язує певну дидактичну задачу: вивчення нового матеріалу, повторення і закріплення вивченого, формування трудових вмінь і навичок.

Вияв творчості у грі дозволяє дитині глибше зрозуміти навколишній світ, дає їй деякий життєвий досвід, викликає потребу виразити його у своїй діяльності. Гра охоплює всі сторони особистості учня: вона потребує активної роботи думки і трудових умінь, багата емоціями та щирими почуттями.

В.Сухомлинський писав без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. Надзвичайно важлива роль ігор у закріпленні та узагальненні знань. На жаль можу зазначити , що кількість ігор , за допомогою яких можна формувати нові біологічні знання , дуже мала. Специфіка ігор біологічного змісту полягає в тому , що вони можуть проводитися лише тоді , коли в учнів вже наявні знання. Отже , у своїй практиці здебільшого застосовую ігри, з метою закріплення знань, вироблення вмінь та навичок. Вибирати ігри треба відповідно до віку дітей, змісту матеріалу і рівня знань учнів

Щоб ігрова діяльність на уроці була ефективною і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:

- ігри мають відповідати навчальній програмі;

- ігрові завдання повинні бути не надто легкими, проте й не дуже складними;

- відповідність гри віковим особливостям учнів;

- правила гри – прості і чітко сформульовані;

- дії учнів слід контролювати;

- своєчасно виправляти, спрямовувати;

- різноманітність ігор;

- залучення до ігор учнів усього класу;

- гра на уроці не повинна відбуватися стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою.

Елементи гри і зацікавлення.

1. Розумова гімнастика

2. Знайди помилку.

3. Словник нових слів.

4. Кросворди.

5. Ребуси.

6. Малювання.

7. Проблемні питання і ситуації

8. Складання казок.

9. Емоційні уяви.

Для формування у глухої дитини словесно – логічного мислення необхідна постійна робота з біологічними термінами.

І. Ігри для закріплення нових слів з теми.

Розумова гімнастика

1. «Хто швидше допише початок слова?»

. . . лет (ске) . . . бет (хре)

. . . реп (че) . . . чова (пле)

. . . дина (гру) . . . дро (бе)

. . . бра (ре) . . . з (та)

. . . сть (ки) . . . па (сто)

2. «Хто швидше допише слово»

веге . . . (тативні) фото . . . (синтез)

гене . . . (ратині ) жил . . . (кування)

ди . . . (хання ) ки . . . (сень)

тран . . . (аспірація ) вуг . . . (лекислий)

3. «Букви розсипались»

Написати слова, розрізати їх і запропонувати учням скласти ці слова. Наприклад: ФОТОСИНТЕЗ

Ф О Т О С И Н Т Е З

4. «Знайди правильний термін»

Назви вивчених тем прикріплюються до дошки, на столі лежать картки з термінами. До кожної теми по 5 термінів. Хто швидше підбере терміни до теми?

Тема: «Клітина» -

Тема: «Квітка» -

Тема: «Бактерії» -
Тема: «Гриби» -

(Ядро, цитоплазма, пластиди, пори, оболонка - тема: «Клітина»)

ІІ. Ігри з творчими завданнями.

Творчі завдання відкривають широкий простір для розвитку самостійності та ініціативи глухих учнів, винахідливості , уміння застосовувати знання на практиці. У результаті цього в учнів виникають нові потреби, інтереси.


1. Фрагмент уроку з теми: «Розповсюдження плодів та насіння»

Мета: навчити розрізняти насіння різних рослин, формувати уявлення про пристосування насіння до розповсюдження.

Унаочнення: плоди фруктових дерев, горобини, калини, дуба, горох та квасоля у бобах, насіння клена, липи, ялини, кульбаби, череду, осоту; ілюстрації рослин, яким належать плоди та насіння.

ХІД ГРИ

На столі розкладено прозорі пакетики із насінням рослин, окремо плоди. Учням роздаються картки із зображення рослин . Вони добирають плоди та насіння до своїх ілюстрацій, описують пристосування насіння до поширення.

Виграє той, хто швидше підбере насіння відповідної рослини, вірно з’ясує пристосування до поширення. Додаткові бали отримує учень , що виправляє помилки інших.


2. Фрагмент уроку з теми : « Основні родини покритонасінних»

На партах знаходяться гербарні зразки рослин різних родин покритонасінних. Пропоную учням відібрати злакові рослини і пояснити , за якими ознаками вони робили цей вибір.

З метою виявлення помилкових уявлень учням пропонується дидактична гра «Добра господарка»

З насіння якої рослини виробляють крупи: рисову , манну, пшоняну, геркулес, гречану?

Для відповіді слід перевернути пелюстки квітки ( рис, овес, пшениця, гречка, просо).

Елементи гри повинні бути на кожному етапі уроку, При перевірці домашнього завдання проводжу пізнавальні дидактичні ігри , під час яких діти вчаться задавати один одному запитання , спостерігати , пояснювати , робити висновки.


3. Гра « Що зайве?»

Треба визначити, який малюнок зайвий і чому, У грі приймають участь дві команди. Команда , яка дає правильну відповідь, отримує п’ять балів. Якщо вибір зроблено вірно, але немає пояснення, команда отримує два бали.

(Кожна команда отримує по два малюнки).


4. Гра « Знайди помилку»

В цій грі необхідно вірно розставити цифри на малюнку: хто перший це зробить , отримує п’ять балів.


5. На узагальнюючих уроках пропоную дітям ігри у вигляді письмових вправ. На картці вправи розраховані на школярів з різним рівнем розвитку. Якщо учень не може виконати друге або третє завдання , він може виконати декілька перших завдань з різних карток. Перше завдання – доповнення речення, друге завдання – опираючись на малюнок або схему , довести правильність власних спостережень. Третє завдання – використання теоретичного матеріалу на практиці.

Такі цікаві форми роботи, запитання, спонукають до словесно – логічного мислення, розвивають пам'ять, збагачують словниковий запас.


6. Біологічні вікторини.

Проведення вікторин дає змогу активізувати клас, тому що питання чергуються за складністю і розраховані як на сильних, так і на слабких учнів. А вірні відповіді оцінюються однаково високо.

а) Вікторина - контроль за увагою.

Тема: « Птахи лісу».

1. Який самий стародавній птах?

2. Для чого кільцюють птахів?

3. Назвіть види ластівок.

4. Які бувають типи розвитку пташенят?

5. Яку користь приносять птахи?

6. Як ви охороняєте птахів?

б) Вікторина – узагальнення.

Проводиться після вивчення теми для закріплення матеріалу, а також для з’ясування рівня знань учнів.

Тема: « Перша допомога при ударах, вивихах, переломах».

1. Травма – це . . . ( пошкодження організму).

2. Удар – це . . . ( пошкодження організму без порушення цілісності шкіри).

3. Розтяг – це . . . ( розтягнення зв'язок у довжину)

4. Вивих – це . . . ( зрушення кісток у суглобі).

5. Перелом – це . . . ( порушення цілісності кісток).

в) Вікторина - ігрова з одним параграфом

( перевірка знань тексту параграфу).

Тема : Корінь

1. Що таке корінь?

2. Які бувають корені?

3. Які бувають кореневі системи?

4. Яка система називається стрижневою?

5. Яка система називається мичкуватою?

6. Назвіть рослини із стрижневою кореневою системою?

7. Назвіть рослини із мичкуватою кореневою системою?


7. Ігри - загадки

Можна проводити з учнями у формі одного речення, в якому потрібно розкрити помилку.

Приклад:

а) плоди картоплі - клубні, мають багато крохмалю.

б) Крайові квітки суцвіття соняшника мають п’ять тичинок.

8. Рекомендую застосовувати інтегровані завдання , які потребують домислу ситуації , самостійності та нестандартності думки.

Задача1. ( Жарт)

Щоб бут чистою , людині необхідно 24 шматка мила на рік. Якщо мити тільки вуха і п’яти , то мила піде у 8 разів менше. На миття кожного вуха йде по 1 шматку мила на рік. Скільки шматків мила піде за рік на п’яти?

Задача 2. (Валеологічного змісту)

У людини, яка випалює щодня 20 сигарок, за 20 років життя, в легенях збирається 6 кг. сажі. Скільки кілограмів сажі відкладається в легенях людини за 40 років її життя?

Задача 3.

Кров в організмі людини оновлюється через кожні 122 дні. Скільки раз на рік відбувається оновлення крові в організмі ? ( рік – 366 днів)

Біологічні ігри допомагають розвитку самостійності , збільшують інтерес до біології , як науки , стимулюють інтерес до нових знань. . Адже гра – це творчість, гра – це праця, а праця – це шлях дітей до пізнання світу.

Гра охоплює всі сторони особистості глухої дитини, вона потребує активної роботи, думки і трудових вмінь, багата емоціями та щирими почуттями.

Гра у навчальному процесі створює мотивацію, близьку до природної, збуджує інтерес, підвищує рівень навчальної праці, розвиває комунікативні навички. Порівняно з іншими формами навчання , перевага гри полягає в тім, що вона досягає своєї мети непомітно для учня, тобто не потребує ніяких способів насильства над особистістю дитини.

Гра – це величезне світле вікно ,через яке в духовний світ дитини вливається життєдайний потік уявлень , понять.

(В. Сухомлинський)

Література:

1. Дидактичні та соціально – психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі. Науково – методичний збірник . Випуск 1. Київ 2000. С 174 -177.
2. В. Назаріна « Засвоєння значень слів дітьми з розладами слуху». Дефектологія №3 2001.
3. Дидактичні та соціально – педагогічні аспекти корекційної – роботи у спеціальній школі.
Науково – методичний збірник. Випуск 5. За ред.. Бондаря В.І. , Засека В.В. – К. Науковий світ , 2004.
4. «Корекція мислення і зв'язок мовлення у дітей, з використанням новітніх технологій». Л.Гулак.
5. Гуцкалюк Л., Вербицька З./ Ігрові технології навчання на уроках біології. – Тернопіль-Харків: Видавництво «Ранок», 2009. – 128 с.
Кiлькiсть переглядiв: 1226

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.