Методичні рекомендації, статті, доповіді

Методичні рекомендації щодо викладання

української жестової мови

1.Основні вимоги до якісного проведення уроків УЖМ.

Викладання УЖМ не менше 2 год. на тиждень і віднесення предмету до інваріантної складової;

Відповідний критерій відбору при розподілі годин;

Вчитель ЖМ в штатному розписі навчального закладу:

Забезпечення науковою, методичноюлітературою, жестівниками, наочністю тощо;

Систематичні курси для вчителів ЖМ;

Створення кабінету ЖМ;

Відповідне технічне забезпечення;

Контакт з вчителями інших шкіл з метою обміну досвіду і надання допомоги.

2. Позитиви уведення УЖМ.

вільний доступ до інформації;

задоволення комунікативних потреб;

розрізнення двох мовних систем;

поглиблення знань з інших навчальних предметів;

сприяння якісній реалізації “Я-концепції”;

формування поваги до рідної /першої мови;

залучення до культури спільноти Глухих і входження до загальної культури;

отримання знань з історії Глухих.

3.Технологія планування і проведення уроків з УЖМ.

Основні типи уроків:

  1. Комбіновані (змішані) уроки;
  2. Уроки засвоєння нових знань;
  3. Уроки формування навичок і вмінь;
  4. Уроки узагальнення і систематизації знань;
  5. Уроки практичного застосування знань, навичок і умінь;
  6. Уроки контролю і корекції знань, навичок і вмінь.
  7. Нестандартний урок

Це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. Назви уроків дають деяке уявлення про цілі, завдання і методику проведення таких занять. Найпоширенішісеред них: – уроки-прес-конференції,

уроки-аукціони уроки-винаходи

уроки – ділові ігри уроки-заліки

уроки-занурення театралізовані уроки

уроки-змагання уроки взаємного навчання учнів

уроки типу КВК уроки творчості

уроки-консультації уроки-сумніви

комп'ютерні уроки уроки-конкурси

уроки-консиліуми уроки-фантазії

уроки-твори, уроки-концерти, уроки-екскурсії тощо.

Нестандартні уроки спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, бо вони глибоко зачіпають емоційно-мотиваційну сферу, формують дух змагальності, збуджують творчі сили, розвивають творче мислення, формують мотивацію навчально-пізнавальної та майбутньої професійної діяльності. Тому такі уроки найбільше подобаються учням і викликають у них творчий інтерес.

4. Підготовка вчителя до конкретного уроку:

-формулювання теми;

- визначення виховної, розвиткової та дидактичної цілей уроку;

- підбір конкретного матеріалу до теми;

- визначення структури вибраного типу уроку;

- визначення методики уроку;

- підготовку дидактичних засобів і матеріалів;

- визначення форми контролю й оцінки знань, навичок і вмінь;

- визначення місця й ролі спостереження, демонстрування засобів наочності і опитування в рамках уроку;

- перевірку своєї готовності до уроку; перевірку готовності учнів до уроку.

Тематичне планування передбачає:

- визначення типу уроку;

- визначення обсягу навчального матеріалу;

- підготовку засобів наочності, використання технічних засобів навчання й підбір фактичного матеріалу.
Поурочний план включає:

- дату проведення уроку, його порядковий номер за тематичним планом;

- назву, тип уроку і його мету;

- структуру уроку;

- зміст уроку;

- методи роботи вчителя й учнів;

- навчальне обладнання;

домашнє завдання

5. Умови ефективності застосування предмету «УЖМ».

-Грамотне планування уроків;

-Дотримання методик викладання і навчання;

- Форми роботи:інтерактивні методи;

- Поступовість опанування матеріалу(метод «лійки»);

- Дидактичний,ілюстрований матеріал;

- Емоційна насолода від уроків «УЖМ».

6. Суттєві рекомендації щодо проведення уроків УЖМ.

Лінгвістичний і комунікативний блок;

Кінетична зарядка;

Фізхвилинка;

Фізіогноміка;

Розподіл годин за розділами/темами;

Опанування двох мов засобами вправ: ігрових, вправ на підставлення і порівняння, комунікативних, творчих, пізнавальних, трансформаційніих, логічних, навчальних, конструювальних, перекладних тощо;

Тестові завдання в електронній версії;

База жестової лексики в електронній версії;

Домашнє завдання.

7. Суть інтерактивного навчання.

Інтерактивне навчання — це діалогове навчання, яке заперечує домінування як одного виступаючого, так і однієї думки над іншою.

а) Воно передбачає:

  • постійну, активну взаємодію, взаєморозуміння учителя та всіх учнів класу — учасників процесу навчання;
  • вирішення загальних, але значущих для кожного учасника завдань, проблем;
  • рівноправність учителя й учнів як суб'єктів навчального процесу.
  • Це спеціальна форма пізнавальної діяльності;
  • · Навчальний процес організовано так, що практично всі слухачі заохочені до процесу пізнання, вони мають можливості розуміти і рефлектувати з приводу того, що вони знають і думають;
  • · Має бути атмосфера доброзичливості, взаємопідтримки – форма кооперації та співпраці;
  • · На занятті організовується індивідуальна, парна, групова робота;
  • · Застосовуються дослідницькі процеси, ділові гри, робота з документами, різними джерелами інформації, використовуються творчі завдання.

Інтерактивне навчання має на меті:

створення умов для залучення всіх слухачів до процесу пізнання;

· надання можливості кожному слухачеві розуміти і рефлексувати з приводу того, що він знає і думає;

· вироблення життєвих цінностей;

· створення атмосфери співпраці, взаємодії;

· розвиток комунікативних якостей і здібностей;

· створення комфортних умов навчання, які б викликали у кожного слухача відчуття своєї успішності, інтелектуальної спроможності, захи­щеності, неповторності, значущості.

Інтерактивне навчання передбачає:

  • моделювання життєвих ситуацій;
  • вирішення творчих завдань;
  • використання розминок (енергізаторів);
  • використання рольових ігор;
  • спільне розв'язання проблем тощо.

б) Правила поведінки в ході інтерактивного навчання:

  • у спільній роботі немає «акторів» і «глядачів», всі - учасники;
  • кожний член групи заслуговує, щоб його думка була почута;
  • говорити чітко, зрозуміло;
  • висловлюватися безпосередньо з теми, уникаючи зайвої інфор­мації;
  • уточнювати незрозумілу інформацію за допомогою запитань на кшталт «Чи правильно я зрозумів?» і тільки після цього робити вис­новки;
  • кожний учасник має право на допомогу і зобов'язаний надати допомогу тому, хто цього потребує;

• обговорюються не особистості, а ідеї

в)Класифікація інтерактивних методів навчання:

За прин­ципом активності:

  • фізична(зміна робочого місця, виконання записів, малювання тощо);
  • соціальна(ставлення запитань, формулювання відповідей тощо);
  • пізнавальна(доповнення відповідей, виступ, самостійний пошук розв'язання проблеми тощо).

За метою уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:

  • кооперативне навчання(робота в парах, трійках, карусель, ро­бота в малих групах, акваріум тощо);
  • колективно-групове навчання(мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, «навчаючи — вчуся», «ажурна пилка» та ін.);
  • ситуативне моделювання(імітаційні ігри, рольова гра, драма­тизація та ін.);
  • опрацювання дискусійних питань(метод ПРЕС, «займи пози­цію», «дискусія» тощо).

г)Види інтерактивних методів навчання:

- Метод «мозкової атаки»,

- «Круглий стіл»,

- Дискусія,

- «Мікрофон»,

- «Займи позицію»,

- «Навчаючи — вчуся»,

- «Робота в парах»,

- «Ток – шоу»,

- «Розігрування правової ситуації в ролях»,

- «Ажурна пилка»,

- «Коло ідей»,

- «Акваріум»,

- «Суд від свого імені»,

- «Прес».

1) Метод «Мозковий штурм»

Його організовують за такими правилами:

1. Всі учасники «штурму» пропонують ідеї щодо розв’язання висунутої проблеми (ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними).

2. Один учень («секретар») записує на дошці всі пропоновані ідеї. Коли група вважає кількість поданих ідей достатньою, переходять до наступного етапу.

3. Ідеї групують, аналізують, розвивають групою. Можна вдосконалювати чужі ідеї.

4. Обирають найкращі рішення.

Етапи проведення «мозкового штурму»:

  1. Постановка проблеми.
  2. Генерація ідей.
  3. Групування, відбір і оцінювання ідей.

Правила проведення «мозкового штурму»:

  • до вирішення проблеми підходимо з різних боків;
  • пропонуємо якомога більше ідей;
  • не повторюємось, називаючи ідеї;висловлені думки приймаємо без оцінювання та критики.

2) Метод «Мікрофон»

Метод «Мікрофон» дає можливість кожному висловлювати думку, швидко, по черзі, відповідаючи на запитання.

Правила проведення «Мікрофону»:

  • говорити має право тільки той учень, у кого «символічний» мікрофон;
  • відповіді не коментують і не оцінюють;
  • коли хтось висловлюється, інші мають дотримуватися тиші.

«Займи позицію»

Порядок проведення:

1. Учитель називає тему та пропонує вам висловити свою думку з досліджуваної теми.

2. Найбільш чітко виражені позиції (думки) записують на 2-5 плакатах.

3. Учневі потрібно стати в групу учнів біля того плакату, на якому записана позиція, що збігається з його точкою зору.

4. Учні готуються до обґрунтування своєї позиції.

5. Якщо після обговорення дискусійного питання учень змінив свою точку зору, він може перейти в іншу групу й пояснити причину свого переходу, а також назвати найбільш переконливу ідею або аргумент протилежної сторони (іншої групи).

3)«Робота в парах»

Робота в парах є різновидом роботи в малих групах. Ця форма роботи дозволяє учням набути навичок співробітництва, оволодіти вміннями висловлюватися та активно слухати.

Учні організують свою роботу так:

1 Читають завдання та інформацію до його виконання.

2 Визначають, хто говоритиме першим.

3 Висловлюють свої думки, погляди на проблему по черзі.

4 Мають виробити спільну думку.

5 Визначають, хто докладатиме про результати роботи всьому класу, та готуються до цього.

4) «Ток-шоу»

Метою такої форми роботи є отримання навичок публічного виступу та дискутування. Вчитель на такому уроці є ведучим.

Роботу він організовує так:

  1. Оголошує тему дискусії.
  2. Запрошує висловитися із запропонованої теми «запрошених гостей».

3. Надає слово глядачам, які можуть виступити зі своєю думкою протягом 1 хв або поставити запитання «запрошеним».

4. «Запрошені» мають відповідати лаконічно та конкретно.

5. Ведучий теж має право поставити своє запитання або перервати виступаючого.

Ця форма роботи допоможе учням навчитися брати участь у загальних дискусіях, висловлювати та захищати свою позицію.

- «Розігрування правової ситуації в ролях»

- Мета розігрування ситуації в ролях - визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду шляхом гри. Рольова гра імітує реальність та дає можливість діяти «як насправді». Учень може розігрувати ситуації зі свого особистого досвіду.

- Правила участі у рольовій грі:

- • чітко дотримуватися своєї ролі;

- • намагатися слухати партнерів по грі та вчителя;

- • не коментувати дії інших;

- • намагатися поставитися до своєї ролі як до реальної життєвої ситуації, вжитися в роль;

- • вийти з ролі по закінченні сценки;

- • взяти участь в обговоренні розіграної ситуації та поділитися своїми відчуттями під час перебування в ролі.

5) «Акваріум»

Ефективним методом розвитку вміння вести дискусію є «Акваріум».

Після того як учитель розподілив учнів на дві-чотири групи й запропонував їм завдання для виконання та необхідну інформацію, одна з груп сідає в центр класу, утворивши внутрішнє коло. («Акваріум»).

Всі учасники цієї групи починають обговорювати запропоновану вчителем проблему. Всі інші учні мовчки спостерігають за обговоренням.

Групі, що працює, для виконання завдання необхідно:

  • прочитати вголос ситуацію;
  • обговорити її в групі, використовуючи метод дискусії;

дійти спільного рішення

6) Вправи-енергізатори

У ході будь-якої спільної діяльності діти періодично відчувають зниження активності. Засобом подолання спаду енергії є вправи-енер­гізатори.

Енергізатор- короткотривала вправа, спрямована на відновлення енергії дітей, відновлення інтересу до заняття і концентрації уваги учас­ників. Разом з тим, вправи-енергізатори дають можливість учням:

  • перемогти природну сором'язливість;
  • перебороти особистісні страхи і комплекси;
  • навчитися цивілізованого спілкування з навколишніми;
  • розкрити свій творчий потенціал.

7) Види практичних завдань:

• Вірно показати жести

• Диференціювати жести

• Продактилювати жести, жестові сполучення

• Знайти помилку

• Вивчити нові поняття УЖМ

• Підібрати жести-синоніми, жести-антоніми

• Розкрити УЖМ зміст прислів'їв, фразеологізмів, афоризмів

• Побудувати вірно речення (деформований текст)

• Закінчити речення (УЖМ, словесно)

• Поставити (УЖМ, словесно) питання до (словесного, жестового) речення

• Скласти початок, кінець розповіді

• Описати малюнок

• Скласти розповідь за сюжетним малюнком

• Робота в парах, малими групами

• Дискусія методом “мозкового штурму”

• Висловлювання за методикою “коло ідей” тощо.

Приклад 1: Розділ 2 класу «Тваринний і рослинний світ»

Теми:

• На городі

• Наш сад

• Улюблена тварина

• Тварини, що живуть у зоопарку

• Весняні птахи

Жестова лексика:РОСЛИНА, НАСІННЯ, ГОРОД, КОПАТИ, СІЯТИ, РОЗСАДА, ПОЛИВАТИ, ПОЛОТИ, ЗАЦВІЛИ, ПРОРОСЛИ, КАБАЧКИ, ГАРБУЗИ, БАКЛАЖАНИ, ФРУКТОВІ ДЕРЕВА, ЗООПАРК, КЛІТКА, МИСКА, РЕЖИМ, ПЕРЕЛІТНІ ПТАХИ, ЛАСТІВКА, ШПАКІВНЯ, КЛИЧКА, МОРДА, ІКЛА, ВИРИВАТИ, СПАЛЮВАТИ, ГРЕБТИ, ОБПРИСКУВАТИ, РВАТИ, ЗБИРАТИ, НЕСТИ, ВИКИДАТИ, ОБРІЗАТИ, ПИЛЯТИ, ЗМАЗУВАТИ, УЛЮБЛЕНА, ШЕРСТЬ, ПРИВОДИТИ ПОТОМСТВО, ДІВАТИ.

Практичні завдання
  1. Прочитати жестові сполучення, вірно застосувати жест.

ОРЕЛ ЛЕТІВ

ЛАСТІВКА ЛЕТІЛА

ПТАХ ЛЕТІВ

ПТАХИ ПРИЛЕТІЛИ

ГУСИ ВІДЛЕТІЛИ

ЛЕЛЕКА ОБЛЕТІВ ОЗЕРО

ПЕРЕЛЕТІТИ НА ІНШЕ МІСЦЕ

2.Підібрати вірну відповідь.

ХТО ЛІТАЄ? риба, лисиця,

ХТО ПЛАВАЄ? жаба, дельфін,

ХТО СТРИБАЄ? пташка, змія,

ХТО ПОВЗАЄ? качка, павук,

ХТО ХОДИТЬ? метелик, медуза.

3.До дієслів підібрати відповідні за значенням жести.

Копати, сіяти, полоти, виривати, спалювати, гребти, обприскувати, поливати, рвати, збирати, нести, викидати, обрізати, пиляти, змазувати.

  1. Пригадати назви овочів, які ростуть у бабусі на городі. До вказаної дії вписати згадані овочі.

Сіємо …, …, …, …, …, … .

Садимо …, …, …, …, …, .

  1. До дієслів підібрати відповідні за значенням жести.

Копати, сіяти, полоти, виривати, спалювати, гребти, обприскувати, поливати, рвати, збирати, нести, викидати, обрізати, пиляти, змазувати.

6.До дієслів з вправи № 5 підібрати предмет, щоб утворилися жестові сполучення.

Наприклад: ПОЛОТИ КАРТОПЛЮ.

(Копати, сіяти, полоти, виривати, спалювати, гребти, обприскувати, поливати, рвати, збирати, нести, викидати, обрізати, пиляти, змазувати).

Приклад 2:Розділ 7 класу «Армія, озброєння»

Теми:

• Військові повітряні сили

• Морські війська

• Прикордонні війська

Жестова лексика:СУЧАСНИЙ, ЯДЕРНИЙ, ВІЙСЬКОВО-ПОВІТРЯНІ СИЛИ, МОРСЬКІ ВІЙСЬКА, ДЕСАНТ, ПРИКОРДОННІ ВІЙСЬКА, СТРИМУЮЧА СИЛА, АГРЕСОР, ГАРАНТ, НЕДОТОРКАНІСТЬ, ВІДПЛАТА, ВІЙСЬКОВО-ЕКОНОМІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, РАДАР, БОМБАРДУВАЛЬНИК, ТОРПЕДА, ПІДВОДНИЙ ЧОВЕН, ЗЕНІТКА, РАКЕТА, ШТУРМОВИК, ПРИЗНАЧЕНИЙ, В РАДІУСІ, НА ВІДСТАНІ, ПРОТЯЖНІСТЬ, МИРНИЙ ЧАС, ПОВОЄННИЙ ЧАС, ПОСАДКА ЛІТАКА, ШАСІ, ЗЛІТ, ПІКЕ, ТАРАН, ВИЇЗД, В’ЇЗД, ПРОХОДЖЕННЯ, ВТОРГНЕННЯ, ТЕРИТОРІЯ, НАПАД, ПРОПУСК, МИТНИЙ ПРОПУСК, ВІДПОВІДНО, ДИПЛОМАТ, ПУНКТ, ПРЕДСТАВНИЦТВО, ПОРТ, ПРИМІСЬКИЙ, МАРШРУТ, ДІЗНАННЯ, ОГЛЯД, ВИЛУЧЕННЯ, ЗАТРИМАННЯ, ІЗОЛЯТОР, ВІДМІТКИ, ПРЯМУВАТИ.

Практичні завдання:

1.Вірно показати жести.

ВІЙСЬКОВО-ПОВІТРЯНІ СИЛИ, МОРСЬКІ ВІЙСЬКА, РАДАР, ПРИКОРДОННІ ВІЙСЬКА, БОМБАРДУВАЛЬНИК, ТОРПЕДА, ПІДВОДНИЙ ЧОВЕН, ЗЕНІТКА, РАКЕТА

  1. Диференціювати жести.

ОДНИМ СЛОВОМ – ЕКОНОМІКА

ЗІБРАТИ – ПОТЕНЦІАЛ

ПОМСТА – ВІДПЛАТА

УДАР – ЄСТЬ! (вигук)

  1. Продактилювати жести.

Гарант, недоторканість, авіація, прикордонник, винищення, розгром, противник, ядерний, обстріл.

4. Підібрати жести-антоніми.

ЗАХИСТ - … ОСНОВНИЙ - …

ВІДСУТНІСТЬ … МОГУТНІСТЬ - …

ТИЛ - … ПРОТИВНИК - …

5. Вказати на різницю даних жестів, що позначають дію.

• ВИПУЩЕНА торпеда поцілила корабель.

• Літак перед посадкою ВИПУСТИВ шасі.

• Микола готовий був ВИБУХНУТИ гнівом.

Кинута граната в ту ж мить ВИБУХНУЛА

  1. Робота парами. Обговорити і дати відповіді КЖм на питання.

• ЯКІ РОДИ ВІЙСЬК СКЛАДАЮТЬ МОРСЬКІ СИЛИ УКРАЇНИ?

• ЯКОЮ Є ПРОТЯЖНІСТЬ МОРСЬКИХ КОРДОНІВ УКРАЇНИ?

• ВЗДОВЖ УЗБЕРЕЖЖЯ ЯКИХ МОРІВ ВОНИ ПРОХОДЯТЬ?

• ЩО ВХОДИТЬ У ЗАВДАННЯ МОРСЬКИХ СИЛ У МИРНИЙ ЧАС?

• ЩО ВХОДИТЬ У ЗАВДАННЯ МОРСЬКИХ СИЛ У ПОВОЄННИЙ ЧАС?

7.Вірно передати жестами просторові характеристики.

• ПІСЛЯ ВИБУХУ КОРАБЕЛЬ ПІШОВ НА ДНО.

• ВЕРТОЛІТ МЕТАВСЯ В ГІРСЬКІЙ УЩЕЛИНІ, РЯТУЮЧИСЬ ВІД ТОРПЕДИ.

• ЛІТАК МЕТОДИЧНО ВИПУСКАВ БОМБИ.

• СОЛДАТ БІГ, НЕ ВИПУСКАЮЧИ СОБАКУ З ПОВІДКА.

• ЛІТАК ВИВЕРНУВСЯ ВІД ПРЯМОГО УДАРУ, ПІШОВШИ КРУТО ВГОРУ.

8.Перекласти текст УЖМ.

Прикордонні війська України.

Прикордонні війська зобов’язані:

- перешкоджати незаконному проходженню державного кордону України,

- відбивативторгнення на територіюУкраїниозброєнихформувань, захищати населення від нападу,

- здійснювати пропуск осіб, транспортних засобів за умови правильно оформлених документів у певних пунктах кордону,

- здійснювати охорону дипломатичних представництв України, триматиосіб, підданихзатриманню, в ізоляторахтимчасовогоутримання, з оформленням відповідного протоколу та повідомлення прокурору,

- перевіряти у осіб, якіпрямують через державний кордон України, документи про право в'їзду в Українуабовиїзду з України, робити в них відповіднівідмітки і при необхідностітимчасовоїхвилучати; не пропускати через державний кордон України,

- проводитиоглядтранспортнихзасобів, щопрямують через державний кордон України,

- у певних випадках не допускатив'їзду в Українуіноземнихгромадян, а такожвиїзду з неїгромадянУкраїни та іноземнихгромадян.

Висновки:

- Предмет «УЖМ» є важливим для формування всебічнорозвиненоїнечуючої особистості,бо передбачає опанування двох мов,пізнання двох культур;

- Якщо чуюча дитина з часу народження опановує словесну мову і вивчає її протягом всього навчального періоду в школі(з підготовчого по 11 клас),то таким чином має вивчатися і жестова мова. Мова у школі вивчається науково за розділами граматики,синтаксису тощо,так само це має бути стосовно жестової мови;

- Уроки УЖМ можна прирівняти до функції лакмусового паперу:вони показують наскільки учень володіє знаннями з різних навчальних предметів;яким є його рівень доступу до інформаційного простору та якість отримання і переробки отриманих знань;

- Уроки УЖМ повинні вчити учня мовам,надавати інформацію,розвивати його інтелектуально. Але вчити не для виконання програми,а вчити для власне життя учня.

Кiлькiсть переглядiв: 674

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.